Żywność

Dlaczego warto jeść warzywa i owoce?

Codzienna dieta jest niezwykle istotna z punktu widzenia zachowania optymalnego zdrowia. Wiele osób nie wie jednak, w jaki sposób się odżywiać, aby czuć się dobrze. Czy warto jeść warzywa i owoce, a może lepiej postawić na inne składniki pokarmowe?

Istotny błonnik

Otóż owoce oraz warzywa są niezwykle istotne w codziennej diecie. Nie tylko dostarczają do organizmu szereg witamin i minerałów, ale również są cennym źródłem błonnika pokarmowego. Ten ostatni jest niezbędny jeśli chodzi o prawidłową pracę jelit. Choćby z tego względu, warto codziennie spożywać określone warzywa i owoce.

Sprawdź: https://e-spar.com.pl/kategoria/warzywa-i-owoce/41

Moc witamin i minerałów

Zaletą owoców oraz warzyw, którą podawały nam już nasze babcie, były wszechobecne witaminki. Trudno jednak odmówić tym słowom prawdziwości: faktycznie bowiem można stwierdzić, że każdy owoc czy warzywo posiada mniejszą lub większą ilość niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu substancji.

Warto jednak zaznaczyć, że aby witaminy te dobrze się wchłaniały do organizmu, niezbędne jest przyjmowanie ich w surowej. Poddanie ich obróbce termicznej prowadzi po prostu do usunięcia z nich większości wartościowych substancji. Jakkolwiek zachowują oczywiście walory smakowe (a niekiedy wręcz je zyskują po upieczeniu, ugotowaniu czy podduszeniu), pod kątem zawartości witamin i minerałów nie różnią się zbyt mocno od innych rodzajów żywności.

Niewielka ilość kalorii

Niewątpliwą zaletą większości warzyw i owoców jest fakt, że są one dość dietetyczne. Wskazać można oczywiście (nie)chlubne wyjątki – jak chociażby awokado, które ciężko zaliczyć do niskokalorycznych, ale jednocześnie – ilość wartościowych składników odżywczych, jakich dostarcza do organizmu, jest nie do przecenienia.

Wiele owoców pomimo stosunkowo dużej zawartości cukrów prostych, nie zawiera zbyt wielu kalorii. Dla przykładu, pyszny arbuz czy słodkie truskawki w większości składają się z wody – co sprawia, że nawet zjedzenie sporej ich ilości nie wpłynie znacząco na wagę.

Dlatego też chcąc podjadać między posiłkami lub przejść na jak najmniej kaloryczną dietę – warto zastanowić się nad spożywaniem maksymalnie dużej ilości warzyw oraz owoców.

Pyszny smak!

Oprócz wyżej wskazanych zalet, warzywa i owoce są po prostu niezwykle smaczne. Dania przygotowane z ich dodatkiem świetnie smakują, a mięso, nabiał czy inne rodzaje pokarmu bez nich – wydają się być nijakie i bez wyrazu.

W związku z mnogością opcji, możemy również bawić się i zmieniać dania, modyfikując ilości warzyw czy owoców – a bilans kaloryczny w tym przypadku niemalże zawsze wyjdzie na zero! To doskonała opcja zarówno dla osób, które chcą nieco schudnąć, jak i dla tych, którzy starają się odżywiać jak najzdrowiej. Warto pamiętać, że zaleca się spożywanie co najmniej pięciu porcji warzyw i owoców w ciągu dnia – daje to bowiem możliwość zachowania dobrego zdrowia oraz utrzymania świetnej odporności również w jesienno-zimowym sezonie infekcyjnym.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *